Loome ettevõtetele võimaluse koostöös riikliku järelevalvega testida tehnoloogiaid, mida kehtiv seadusandlus liigselt piirab.
Eksperimenteerimise raamistik

Uute tehnoloogiate arendamine:
- Eeldab testimist reaalses turukeskkonnas, mitte ainult laboris.
- Ei ole tihtipeale kooskõlas kehtiva õigusnormiga, sest seadusandlus ei oska ette näha tehnoloogia arengut.
- On aluseks Eesti konkurentsivõime kasvatamiseks, sest ainult nii suudab Eesti luua uusi kõrge lisandväärtusega tooteid ja teenuseid ning töökohti.
Täna pole paljudes sektorides võimalik innovaatilisi tooteid ja teenuseid arendada ega testida, sest kehtiv seadusandlus ei käi uuendusliku tehnoloogiaga piisavalt kiiresti kaasas.
Eksperimenteerimise raamistik võimaldab Eestisse luua regulatiivliivakaste
Mis on regulatiivliivakast?
- Turvaline testimiskeskkond ettevõtjatele, kus riik lubab reguleerimata või kehtivate regulatsioonidega vastuolus olevaid lahendusi testida.
- Testimist viiakse läbi vastutava riigiasutuse heakskiidul, järelevalveasutuse kontrolli all, kindlas kohas ja ajavahemikus.
- See võimaldab koguda väärtuslikku andmestikku nii ettevõtjal kui ka riigil, et arendada päriseluks vastavaid tooteid ning langetada poliitikaotsuseid, mis põhinevad andmetel.
Majanduslik kasu ja konkurentsivõime kasv
- Rahvusvahelised uuringud on tuvastanud, et regulatiivliivakastides osalevad ettevõtted kaasavad keskmiselt 15% rohkem investeeringuid. Eestis tähendaks see keskmise tehingu suuruse kasvu 7,1mln eurolt 8,2mln euroni.
- Esialgse analüüsi tulemusena võiksid regulatiivliivakastides osalevad ettevõtted kaasata 10 aasta jooksul kokku ligi 1,7mld eurot, 220mln rohkem kui potentsiaalselt muidu kaasataks, kui üldse – regulatiivliivakastides osalevate ettevõtete investeeringute kaasamise tõenäosus on 50% suurem.
- 5/20 Eesti TOP20 kõige enam raha kaasanud iduettevõttest vajas vähemalt mingis osas ärimudeli toimimiseks seadusandluse muutust. Ainuüksi need 5 ettevõtet on kaasanud kokku üle 2,5 miljardi euro investeeringuid.
- Viimase 5 aasta jooksul on Eesti iduettevõtluse sektoris iga kaasatud euro võrdunud keskmiselt 37 sendiga tööjõu maksutulus. 10 aastases prognoosis tähendaks see eksperimenteerimise raamistiku puhul 307-633 miljonit eurot maksutulu (sõltuvalt asendusmäärast).
- Regulatiivliivakastides osalevad ettevõtted suurendavad keskmiselt oma TA investeeringuid 10-15% ja esitavad 63% suurema tõenäosusega patenditaotlusi, võrreldes teiste sarnaste ettevõtetega.
Enamus varasematest rahvusvahelistest regulatiivliivakastidest on kitsa fookusega ning paljud vaid nõustamisfunktsiooni pakkuvad (kuidas saada ettevõte kehtiva seadusandlusega kooskõlasse). Eesti Eksperimenteerimise raamistik oleks Euroopa esimene sektorite ülene ja laiapõhjaline regulatiivliivakastide loomise meede, muutes meid ahvatlevaks sihtkohaks välisettevõtetele, kellel on võimalus siin oma innovaatilisi lahendusi testida või näevad potentsiaali Eesti ettevõtestesse investeerida.

Hüpoteetilised näidisjuhtumid
-
Isesõitvad autod
Tänaseks püsivalt seadustatud isesõitvad autod on hea näide Eesti minevikust, kus regulatiivliivakasti loomine oleks olnud suurepärane viis testida uuenduslikku tehnoloogiat kontrollitud viisil, et selle tulemusel see püsivalt seadusandlusesse integreerida. -
Mehitamata lennundus
Drooni ettevõte sooviks linnaruumis testida poolautonoomset lendamist toidu kohaleveo teenuse osutamiseks. Kehtiv seadusandlus ei võimalda autonoomset nägemisulatusest eemal lendamist linnaruumis. -
Iseteenindusapteegid
Robootika ettevõte arendab iseteenindusapteeke, mida apteegipidaja saab efektiivsuse kasvuks ja valveapteegi teenuse pakkumiseks kasutada. Kehtiv seadusandlus ei võimalda apteekri füüsilise kohaloluta apteegi opereerimist.
Eesmärk
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, Accelerate Estonia eestvedamisel, plaanib viia eksperimenteerimise raamistiku Eesti seadusandlusesse 2025. aasta jooksul, et seejärel alustada valdkondlike regulatiivliivakastide loomisega.