2022. aastal toimus Accelerate Estonia programmi raames uuenduslik hariduseksperiment – hüperlokaalne klassiruum, mille korraldasid ühistööna Edumus ja Miltton Events. Piloot tõestas, et tehnoloogiliste lahenduste kaudu on võimalik ühel õpetajal pakkuda kvaliteetset haridust korraga õpilastele 10 erinevas koolis, mis paiknevad Eesti eri nurkades. Projektis osalenute tagasiside oli igati positiivne: 80,6% osalejatest vastas, et neile väga sobib see õppevorm.
Hüperlokaalne klassiruum projekt oli esimene sellelaadne Eestis ning andis tõuke üldisele valdkondlikule muutusele, mille üheks olulisemaks tulemiks on 2025. aasta sügisest jõustuv põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatus. Hüperlokaalse klassiruumi projekti kohta on võimalik täpsemalt lugeda siit ning läbiviidud eksperimendi tulemused on leitavad siit.
Paraneb ligipääs mitmekülgsele haridusele
Sügisest kehtima hakkav seadusemuudatusega seadustatakse ära hallid alad, mis seni hüperlokaalse klassiruumi laadsete lahenduste kasutamist üldhariduskoolidele raskendasid.
Mida uus seadusemuudatus lubab?
- Koolide õppekorraldus muutub paindlikumaks. Nüüdsest ei kehti enam säte, et õpilane ja õpetaja peavad viibima samas õppekeskkonnas, mis loob eeldused haridustehnoloogiliste teenuste kasutamiseks formaalhariduse raames, mis ei kätke alati klassiruumis viibimist.
- Põhikooli ja gümnaasiumisse tuuakse ülikoolides kasutusel olev VÕTA laadne viis mitteformaalseid haridustulemeid üle võtta. Ehk õpilaste läbitud õppetöö maht tundides arvestatakse ümber ainepunktideks. See tähendab, et õpilastel on võimalik teistes koolides, ülikoolides või täiendõpet pakkuvates asutustes läbitud kursuseid ametlikult ühendada oma kooli õppekavaga.
Miks on see oluline?
Tehnoloogial põhinevate lahenduste kasutuselevõtt aitab koolidel eeskätt leevendada nii õpetajate defitsiiti kui ka vähendada olemasolevate pedagoogide ülekoormatust. Samuti võimaldab see vähendada hariduslikku ebavõrdsust ja laiendada õpilaste valikuvõimalusi erinevate õppeainete osas.
Tuues formaalsesse haridusse väliseid teenusepakkujaid saame terviklikult parandada Eesti hariduse kvaliteeti. Pakkudes õpilastele, õpetajatele ja koolidele võimalust valida ise õpiväljundite lahendusi erinevatelt teenuse osutajatelt, tekib naturaalne eelistus kõige kvaliteetsemate lahenduste järele. Avatud turul peavad teenusepakkujad pidevalt oma tehnoloogiat ja õpiväljundeid edasi arendama, et püsida konkurentsis, tagades nii õpiväljundite ning lahenduste pideva arengu.
Järgmised sammud
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatused lihtsustavad koolide koostööd erinevate haridusteenuste pakkujatega ning võimaldavad õpilastel mitteformaalseid õppetulemeid üle tuua formaalsesse haridusse. Selleks, et teenuse kasutamine koolide seas leviks on järgmiseks oluliseks sammuks osapoolte järjepidev selgitus- ja kommunikatsioonitöö, et kuidas teenus toimima hakkab. Kuna tegu on haridusmaastikul uudse kontseptsiooniga siis tekitavad mitmed küsimused jätkuvalt koolides ja õpetajates, kui ka teenusepakkujatel enditel küsimusi.
Seniste pilootprojektide puhul on näiteks ilmnenud möödarääkivusi haridustehnoloogiliste lahenduste sisse ostmise osas – kuidas ja mis alustel tohib kool oma eelarvet kasutada väliste teenusepakkujate tarbeks? Koolide rahastus jaguneb üldjuhul kaheks – riiklik toetus, millest suurima osa moodustab õpetajate tööjõukulu kate ning kohaliku omavalitsuse täiendav majanduskulude eelarve. Just majanduskuludeks eraldatud raha arvelt saavadki koolid vabalt vahendeid määrata väliste haridusteenust tellimiseks..
Teine suurem küsimus mis seniste kursuste põhjal tihti tekib seisneb Edumuse laadsete teenusepakkujate sobivuses formaalsesse haridussüsteemi. Kui muidu jaotuvad haridusasutused põhikoolideks, kutsekoolideks, huvikoolideks jne, siis millist rolli täidab haridusmaastikul Edumuse sugune teenusepakkuja ja kuidas saab seda integreerida formaalsesse koolisüsteemi, kuigi nad eksisteerivad teataval määral hallil alal. Vastus sellele seisnebki VÕTA analoogse süsteemi kasutuselevõtul, tänu millele on uuest õppeaastast võimalik formaalsesse haridusse üle võtta nii Edumuse suguste teenusepakkujate, kui ka traditsiooniliste huviringide või muudest kohtadest õpitut.