Vaatamata tehnoloogia kiirele arengule, esitatakse enamik rahvusvahelise kaubaveo dokumente endiselt paberkandjal. Logistika sektoris liigub aga iga päev ühest tarneahela otsast teise lugematus kogustes andmeid läbi saatelehtede, transiidi-, ekspordi- ja impordideklaratsioonide, mille paberkandjal esitamine muudab protsessid kõigile osapooltele ebavajalikult läbipaistmatuks, aeganõudvaks ning kulukaks.
Digilogistika Keskus
Logistikasektorit digitaliseeriv lahendus
Selle projekti elluviimise ajal keskendus Accelerate Estonia laiemalt avaliku- ja erasektori koostööprojektidele, programmi arenedes valiti kitsam fookus - aidata uuenduslike lahenduste turule jõudmist, eemaldades neid takistavad seadusandlikud barjäärid.
Sissejuhatus
Probleem
Euroopa Komisjoni andmetel, sõltub umbes 99 protsenti rahvusvahelisest kaubaveost siiani mingil määral paberdokumentatsioonist. Paberimajandusele rajatud logistikasüsteemides esineb sageli hooletusvigu, protsessid venivad tarbetult ning tihti tuleb paberkandjal esitatud info hiljem käsitsi duplikeerida erinevatesse infosüsteemidesse, pikendades veelgi andmete edastuse aega.
Sõltuvus paberkandjatest pärsib arengut nii riigi- kui ka erasektoris: logistikasektori areng on eriti e-kaubanduse ajastul piiratud ning riigid seisavad silmitsi tarbetu bürokraatia ja ebaefektiivsusega, mis takistavad avalike teenuste tõhusat osutamist. Paberikulu tõttu kannatab ka keskkond.
Lahendus
Dokumentide digitaliseerimisega on võimalik oluliselt vältida eksimuste riski, muuta protsesse efektiivsemaks, viia kaubaveo jälgimine reaalaega ning vähendada logistika sektori keskkondlikku jalajälge.
eCMR ehk e-veoseleht on digitaalse kaubaveo projekt, mille eesmärk on kasutusele võtta rahvusvaheline digisaatelehe süsteem, mille abil on võimalik vahetada andmeid erinevate transpordiliikide vahel ning juhtida tarneahelaid varasemast efektiivsemalt. Digitaristu suurimaks eeliseks on transpordiga seotud teave elektrooniliselt ja reaalajas kättesaadavaks tegemine kõigile tarneahelas osalejatele — sealhulgas kauba omanikele, veoteenuse pakkujatele, autojuhtidele ning kontrolli teostavatele ametnikele. Vajalikud dokumendid on võimalik süsteemis digitaalselt allkirjastada ning volitatud isikutele kohe kättesaadavaks muuta.
Lõppeesmärk
eCMRi projekti lõppeesmärk on digitaliseerida, vastavalt globaalsetele standarditele ja transporditeenuse pakkujate ootustele, veoselehe andmed ning muuta need kõikidele osapooltele reaalajas kättesaadavaks.
Reaalajas toimiv süsteem aitaks kaasa kiiremale infovahetusele ning kaupade transpordile, säästes aega dokumentide koostamise ja teepealse kontrolli arvelt ning vähendades käsitööst tulenevaid inimlikke eksimusi. Samuti aitaks süsteem liikuda logistikasektoril paberivaba asjaajamise poole. Kusjuures paber veoselehtedest loobumine võimaldaks Euroopa Liidus aastas säästa 8 miljardit paberilehte.
Tulemus
Accelerate Estonia programmi raames ehitati üles digitaalne infrastruktuur, millega parandada andmevahetust eri transpordiliikide vahel ning suurendada seeläbi tarneahelate efektiivsust. eCMR platvorm ühendab nii kohalikke kui ka rahvusvahelisi teenusepakkujaid ning integreerub riiklike süsteemidega.
Transpordimarsruutide digitaliseerimisega loodetakse süsteemi kasutuselevõtu kaudu tõsta efektiivsust 30-40% võrra, vähendades seeläbi nii administratiivkulusid kui ka võimaldades Eestil koguda väärtuslikke andmeid logistika planeerimise ja investeeringute jaoks.
Accelerate Estonia programmis alguse saanud platvorm sai aluseks Digilogistika Keskusele, mis toimib sillana rahvusvaheliste kaubavedajate ja regulatiivsete asutuste vahel.
Ka Euroopa Liit on võtnud vedu. Tänaseks on töö tulemusena eCMRi projekt saanud aluseks EL-i komisjoni €28M projektile, mille eestvedajaks on Eesti. Nimelt on Euroopa Komisjon kinnitanud eFTI-ga (electronic freight transport information) ühilduva e-saatelehe teenuse loomise, mis võetakse 2025. aastaks kasutusele esimeses 9 EL-i riigis. Projekti veab eest sama meeskond, kes selle 2020. aastal Accelerate Estonias algatas. eCMR võitis projekti elluviimiseks ka €1.7M finantseeringu.