Skip to main content

Clanbeat

Õpilaste vaimse tervise monitooring ja ennetus

Haridus Tervishoid Lõpetatud

Selle projekti elluviimise ajal keskendus Accelerate Estonia laiemalt avaliku- ja erasektori koostööprojektidele, programmi arenedes valiti kitsam fookus - aidata uuenduslike lahenduste turule jõudmist, eemaldades neid takistavad seadusandlikud barjäärid.

Sissejuhatus

Suur osa täiskasvanutel esinevatest psüühikahäiretest saavad alguse lapse- ja noorukieas. Eesti kooliõpilaste tervisekäitumise uuringu kohaselt koges 2017/18. õppeaasta jooksul depressiivset episoodi iga kolmas 11–15-aastane. Lahendamata vaimse tervise probleemid avaldavad negatiivset mõju lapse arengule ja õpitulemustele ning võivad kaasa tuua märkimisväärseid tagajärgi kogu elu jooksul.

Probleem

Koolid mängivad olulist rolli noorte inimeste eneseabi ja enesetoetuse oskuste arendamisel, mis moodustavad vaimse tervise alustala. Paraku pole Eesti haridussüsteemis praegu piisavalt kvalifitseeritud psühholooge ja tugispetsialiste, mis ei soosi õpilastele vajaliku toe pakkumist. Olukorra süsteemne  parandamine peab algama edendus- ja ennetustegevusest.

Riigi perspektiivist tähendab vajaliku vaimse tervise toetuse puudumine suuremaid tervishoiukulud.

Enda vaimse heaolu seisundi süsteemseks kaardistamiseks ning asjakohaseks ja kiireks tagasisideks ei ole noortel aga vahendeid. Puudub ka neid ümbritsevas tugisüsteemis ajakohane ja operatiivne andmepõhine ülevaade noorte vaimse tervisega toimuvast. See puudutab koole, kohalikke omavalitsusi ja valitsust ning noori toetavaid vaimse tervise teenuste pakkujaid.

Lahendus

Clanbeat lõi ja katsetas koostöös Accelerate Estoniaga uudset viisi kaardistada reaalajas õpilaste vaimse tervise seisundit. Lahendus kätkeb endas õpilaste reaalajas enesehindamise ja andmeanalüüsi, mille põhjal kaardistakse õpilaste vaimse tervise seisund.

Platvorm toimib keskse sõlmpunktina asjakohaste osaliste vahel —sealhulgas koolide, kohalike omavalitsuste, mittetulundusühingute ja valitsusasutuste— luues nii tervikliku kui ka andmepõhise ülevaate õpilaste vaimsest tervisest.

Lahendusel on ka suur potentsiaal olla madala kuluga mõõtmisvahend, mille abil tuvastada, kas uutel metoodikatel on olnud mõju noorte või kooli personali heaolule.

Lõppeesmärk

Projekti lõppeesmärk on toetada süsteemset ja andmepõhist vaimse tervise edendamist ning probleemide ennetamist nii õpilase, kooli kui omavalitsuse tasandil. See aitab ära hoida suuremaid probleeme elukaare järgmistes etappides, mis omakorda aitab vähendada vaimse tervisega seotud otseseid ja kaudseid kulusid riigile ning panustab riigi arengudokumentides sätestatud eesmärkidesse, sh strateegia “Eesti 2035” sihiks seatud terviseteadlik inimene, kes hoolitseb oma vaimse tervise eest.

Tulemus

Pilootprojekt, milles osales enam kui 10% Eesti üldhariduskoolidest, ligi 4 500 õpilast ja enam kui 800 kooli töötajat, andis aluse mudelile, mis võimaldab tõhusat ja lihtsat vaimse heaolu mõõtmist.

Süsteem osutus paljudele koolidele, kohalikele omavalitsustele ja Haridus- ja Teadusministeeriumile väärtuslikuks. Kuigi peamine väljakutse seisneb jätkusuutliku rahastamismudeli tagamises, on mitmed koolid ja omavalitsused leidnud lahendusi teenuse jätkuvaks kasutamiseks isegi pärast pilootprojekti lõppemist.

Aastal 2023 hakkas Clanbeat pakkuma lahendust koolidele ja kohalikele omavalitsustele tasulise teenusena.

Aastal 2024 alustas Clanbeat vaimse heaolu kaardistamist koolikompleksides Zhytomyri piirkonnas Ukrainas, et hinnata sõja mõju õpilastele ja töötajatele, sidudes nad sobivate vaimse tervise tugiteenustega.